.

.

Friday 18 April 2014

SET KECANTIKAN SHAKLEE........



 ASSALAMUALAIKUM......


Alhamdulillah bertemu lagi kita di ruangan seterusnya.....
Entri kali ni saya nak berkongsi dengan anda tentang rahsia kecantikan kulit......
dengan SET SKINCARE SHAKLEE....

Tentu ramai yang mempunyai masalah kulit....
jerawat, parut, jeragat, kulit kusam, tidak bermaya dan macam2 lagi masalah kulit.....
dan tentu bermacam-macam cara dan pelbagai produk yg telah anda cuba bagi mengatasi permasalahan tersebut.... Namun sebelum itu, apa kata kita semak dahulu dan kenal pasti masalah2 yang terjadi kepada kulit muka kita..



  • APA ITU JERAWAT..?

Jerawat atau acne vulgaris merupakan perkara yang biasa berlaku pada remaja yang akhir baligh disebabkan oleh perubahan hormon badan. Bagaimanapun jerawat yang teruk mungkin disebabkan oleh pelbagai sebab seperti jangkitan kuman (penyakit, alahan dan salah penjagaan kulit.)

Jerawat secara amnya merupakan suatu fenomena biological yang terjadi pada kulit akibat dari masalah keradangan tisu pada bahagian kelenjar minyak di kulit manusia. Ianya sering muncul pada bahagian kulit yang selalu berminyak seperti kulit muka dan kulit badan. Berdasarkan kajian yang dijalankan dalam bidang perubatan dermatologi telah menemukan hampir 50 jenis jerawat telah menjadi masalah kepada lelaki dan wanita. 




  • APA ITU JERAGAT..?


Jeragat (secara perubatan dikenali sebagai open comedo,[1] adalah bonggol kuning atau kehitaman atau tersumbat pada kulit. Jeragat adalah sejenis akne vulgaris. Disebalik kepercayaan umum bahawa ia disebabkan oleh keadaan kurang bersih, jeragat sebenarnya disebabkan oleh lebihan minyak yang terkumpul dalam saluran kelenjar sebum. Bahan di dalam bonggol ini kebanyakannya terdiri daripada keratin dan perubahan sebum (lelehan berminyak dari kelenjar sebaceous), yang menjadi hitam ketika ia teroksida.



  • KULIT KUSAM DAN PENYEBABNYA.....

Pada dasarnya tubuh manusia sudah mempunyai mekanisme regenrasi terhadap kulit, dengan kata lain tubuh kita mampu mengembalikan kulit kusam kita menjadi segar dan indah kembali, biasanya proses tersebut berlangsung selama 18 hari. Namun seiring bertambahnya usia, maka kemampuan sel-sel kulit kitapun akan menurun. Sehingga lama kelamaan proses regenerasi pada kulit kita pun menjadi lebih lambat. Sehingga akan muncul proses kedutan diwajah kita. Namun selain hal tersebut masih ada lagi hal yang dapat menyebabkan kulit kusam.. diantaranya: 


1. Faktor Genetik (Keturunan)

Yang dimaksud dengan faktor genetik yaitu faktor bawaan atau turunan dari kedua orangtuanya. Maksudnya begini, jika ayah atau ibu anda memiliki (maaf) kulit yang kusam atau berminyak, maka ada kemungkinan bahwa anda sebagai anaknyapun akan memiliki jenis kulit wajah yang sama


2. Pola Hidup

Pola hidup yang baik tentu akan berdampak positif terhadap kesehatan, begitupun sebaliknya, pola hidup yang buruk atau tidak teratur maka akan berdampak buruk pula pada kesehatan kita. Misalnya, jarang berolahraga, mandi tidak teratur, tidur tidak teratur dsb.


3. Pola Makan 

Terlalu banyak memakan-makanan yang mengandung banyak lemak seperti, junk food (makanan yang kurang gizi), gorengan, makanan yang mengandung banyak santan dan kurangnya mengkonsumsi asupan atau vitamin yang dibutuhkan oleh tubuh


4. Faktor Lingkungan

Jika kita terbiasa berada ditempat-tempat yang kumuh dan tidak sehat maka tidak bisa dipungkiri bahwa debu-debu yang ada dilingkungan tersebut juga dapat menyebabkan kulit kita menjadi tidak sehat, karena debu dapat menempel di kulit yang berminyak, sehingga pori-pori kulit kita akan tersumbat dan menyebabkan jerawat.


5. Kurang tepat dalam memilih produk kosmetik

Nah, kulit kusam juga bisa disebabkan oleh penggunaan kosmetik yang kurang tepat,sehingga tidak cocok untuk kulit kita dan akibatnya kulit kita pun menjadi kusam.


6. Tidur tidak teratur

Terlalu sering tidur terlalu larut malam (begadang), juga akan menyebabkan kulit terlihat pucat dan kusam, karena darah menjadi berkurang, maka dari itu, kurangi tidur terlalu malam.


7. Kurang minum air 

Kurang minum air dapat menjadikan anda dehidrasi dan menyebabkan kulit menjadi kusam


JADI ... mari sama-sama kita mengatasi masalah-masalah ini dengan mengambil supplement yang disarankan... dan dalam masa yang sama kita mengamalkan kecantikan dari dalam... :)








JOM  KITA  SURVEY  MENGENAI  SET  SKINCARE SHAKLEE.....


No comments:

Post a Comment